HTML

Qcsi

Mindennapi történetek egy átlagember és családja életéről, külföldön töltött napjairól, örömökről, megpróbáltatásokról...

Friss topikok

  • fotofika: Szia Kucsi! Már vártam az írásod, de nagyon. Folyamatosan online néztem merre jársz, meg hivogatt... (2013.10.20. 21:16) A hosszútávfutó magányossága, avagy Budapest Maraton 2013
  • iszlipó: "A sünik elmennek a bagolyhoz tanácsot kérni, hogy mit tegyenek, mivel mindig zaklatja őket a róka... (2011.11.17. 15:27) Kockázatelemzés
  • mikette: Szia, kedves svájci magyar, igazad van Svájcot illetően, de Svájc az nem a Nyugat, az valóban egy ... (2011.08.06. 07:41) Tőlünk Nyugatra
  • nd2: hi Kucsi, továbbra is q jó a szöveg, ahogy a leglényegtelenebbnek _tűnő_ dolgokat is képes vagy r... (2010.07.17. 20:45) Üzleti turizmus 2, avagy a franciák
  • BEndre: Szia qcsi! Gratulálok Dánielhez, sajna már rég pattantam fel a blogra, kár volt kihagyni de... na ... (2008.12.27. 21:42) Kucsera Dániel

Linkblog

Informatika nem csak informatikusoknak

2007.12.15. 14:41 qcsi

Szervusztok drágáim, úgy néz ki visszatértem. Legalább is remélem. Nagyon köszönöm, hogy nem felejtettetek el, köszönöm a rengeteg felháborodott e-mailt és a pár kommentet. Mint tudjátok, a 6 hetes kényszerszünetet a számítógépünk tönkremenetele okozta. Köszönöm mindenkinek, aki telefonon próbált segíteni, aki a hazajuttatásban szerepet játszott, aki az otthoni javíttatást intézte és aki a visszaszállítmányozást megoldotta. Danke schön Kay Bratsckus kollegámnak, aki összeismertetett Yannival, és special thx Yanninak, aki végül működőképessé tette a gépet. Most pedig bármiféle magyarázkodás helyett álljon itt az igaz történet, melyből megtudhatjátok miért fontos a mindig naprakész vírusírtó program, milyen a szolgáltatás színvonala a magyarországi IBM szervízben és végül, hogy hogyan intézik mindezt Svájcban az Egyiptomból ideemigrált IT szakértők.

Egy ködös, koranovemberi estén, miután Barna elaludt, arra gondoltam, megnézem az e-mailjeimet. A számítógép bekapcsolása után 10 másodperccel két fehér sor jelent meg a korom sötét képernyőn: A Windows nem indítható, mert a következő fájl sérült, vagy hiányzik: Win32/config/sys.exe. A műszaki és informatikai érdeklődés teljes hiányának köszönhetően ekkor még fogalmam sem volt arról, hogy a Világhálón vírusok ezrei találhatók, amik kizárólag ezt az egy fájlt támadják, mivel ez a Windows agya. Rengeteg telefonálás és távdiagnózis után már kezdtem elhinni, hogy valami ilyesmiről lehet szó, így kimentettük a fontos képeket, táblázatokat, és megpróbáltuk visszaállítani az utolsó helyes állapotot. Itt érkezett el az idő, hogy eláruljam, egy IBM ThinkPad hordozható számítógépről van szó, melyen található egy úgynevezett backup tárhely, ami az IBM szerint tökéletesen védve van a vírusfertőzések ellen, így semmi szükség külön Windows installáló CD-re, ha vírusos a géped, egyetlen gombnyomással visszaállítod az utolsó helyes állapotot a backupból. Maradjunk annyiban, hogy a gombnyomás megvolt. Többször is. Semmi. Na mindegy, gondoltuk,van ennél durvább megoldás is, a menüpont neve: "Gyári állapot visszaállítása." Szintén a backupból. A fontos adatok már úgyis ki vannak mentve, hát hajrá. A folyamat el is indult, a gép le is törölt mindent a C meghajtóról, ám mikor a gyári szoftverek visszatelepítése indult volna, egy hibaüzenet jelent meg: "A gyári állapot visszaállítása lehetetlen." Azt hittem letérdelek. Mivel az imént törölt magáról mindent a gép, így innentől használhatatlanná vált. Futtattunk még rajta egy hardware ellenőrzést, amiből kiderült, sérült a memória is, valószínűleg ezért nem tudta visszatölteni a Windowst. A garancia természetesen pár hónapja lejárt, így nem ingyenes a javítás, de hosszas telefonálgatás után kisütöttük, hogy a Budapesti IBM szervíz azért pénzért képes a javításra, de árajánlatot természetesen csak akkor tudnak adni, ha látták a gépet. Na akkor juttassuk haza.

Attila kollegám épp repült haza, hát elvitte a gépet, odadta kisöcsémnek, aki bevitte a szervízbe. Egyszerűnek hangzik valójában már ez is egy hétbe telt, de a tortúra csak ezután indult. IBMéknek egy teljes hétre volt szüksége, hogy árajánlatot adjanak, mert ők még ellenőrzik mi a baj. Hiába mondtuk, hogy a memóriát kellene kicserélni, majd azt ők megnézik. Egy hét múlva megkaptuk az ajánlatot. Mit gondoltok mi volt sérült? Pontosan. Az ajánlat természetesen USD-ben készült, határidők vagy árfolyamok nélkül. Mindegy, csináljuk. Rendben, akkor az attól függ, hogy ez az alkatrész van-e raktáron, vagy Hollandiából kell-e hozni. Még egy hét. Majd még egy nap, mivel mikor telefonáltak, hogy kész a gép, megkérdeztük, hogy ugye a gyári Windows, amivel a gépet vásároltuk, az rajta van. Ja az is kell? Plussz 6000. Rendben, kérjük. Milyen pénznemben kell fizetni, ha már USD-ben kaptuk az ajánlatot? Hát Forintban, napi árfolyamon. Tomi elmegy érte, helyszínen készpénzben fizetni nem lehet, csekket megkap, postára elmegy, csekket befizet, postáról kijön, tilosban parkolásért járó csekkett szélvédőről leszed, postára visszamegy, azt is befizet, szervízbe visszamegy. Gépet elhozza, sógoromnak odadja, mondván tegyünk rá vírusírtót, hát a gépet nem lehet bekapcsolni. Tomi sógoromhoz visszamegy, gépet elpakol, szervízbe vissza, erélyesen reklamál, jó, megnézik. Szétszedtük mi ezt a gépet? Mi nem. Rendben, akkor ők felejtették el visszadugni azt a vezetéket, ami a memóriát összeköti a billentyűzettel. Sorry. Ez a kis felejtés arra volt jó, hogy mindenki visszarepült már, aki el tudta volna hozni a gépet, így újabb egy hét várakozás következett.

Pisti kollégám volt a következő, aki legkorábban jött vissza, így megkapta a laptopot, elrepült vele Zürichbe, onnan elvonatozott Genfbe, elintézte amit akart, majd másnap elhozta nekem Baselbe a várva várt csomagot. Aznap előbb befejeztem a munkát, rohanok haza, hogy kipróbáljuk a gépet. Összeszereljük, internetre feldugjuk, vagy 1,5 percig működött, miután a vírusírtó a következő üzenetet küldte: "A következő file vírussal fertőzött: win32.sys.exe Szeretné törölni?" Ismerős ugye? Innen indultunk. Elmorzsoltam egy könnycseppet a szemem sarkában, és miután a vírusírtó nem győzte megtalálni az újabb és újabb fertőzött fájlokat, szomorúan konstatáltam, hogy a szervízből frissen kijött számítógépünkben több vírus van, mint egy szomáliai dögkútban. Az IBM szervíz természetesen állította, hogy ők mindent átnéztek, mindent kitisztítottak és egy vírusmentes gépet adtak vissza, és ne csodálkozzunk, hogy vírusos a gépünk, ha mindenféle kalóz vírusírtókat töltünk le a netről. Gondolom a NOD32 ingyenes próbaverziójára gondoltak... Na mindegy, próbáljuk meg kiírtani. Erre jó a vírusírtó. Nem igaz? Akkor gyerünk! A NOD vírust talált ebben és ebben a fileban. A NOD képes a fájlt megtisztítani. Szeretné? Igen. A NOD nem képes a tisztításra. Szeretné törölni a fájlt? Mint már említettem, ez a Windows agya, így a törlés lehetőségét elvetettem, aludjunk rá egyet. Másnap az ebédszünetemet azzal töltöttem, hogy a vírusírtó által megnevezett vírusról adatot gyűjtöttem a neten. Elolvastam mit hogyan kell csinálni, hogy mindenhonnan el tudjuk tűntetni, így estére biztos voltam benne, hogy most sikerül. Mindent a megadott utasítások szerint csináltam, majd mikor a végén lefuttattam egy keresést, a program már négy különböző vírust talált. Az az olaszországi kamionparkolóbéli kurva jutott eszembe, akiben a HIV vírus 3 teljesen különböző mutációját diagnosztizálták. Őt se szerette már senki. Szóval a gép újból használhatatlanná vált.

Ha már úgyis mindegy, próbáljuk meg visszaállítani ismét a gyári állapotot. Itt a gomb. Megnyomjuk? Nyomjuk. Most valahogy sikerült, a gép letörölt mindent, vissza is telepítette a gyári programokat, tartott vagy 2,5 óráig mire végzett, közben pedig szaladgáltak a különböző fehér feliratok a fekete képernyőn. Úgy éreztem magam, mint Neo a Matrix elején. Nem igazán értettem mi történik. Biztos is voltam benne, hogy hamarosan kopogtat egy bazi nagy, bőrkabátos, Morpheus nevű fekete férfi, jobb kezében kék, bal kezében piros kapszulával. Ez hálistennek nem történt meg, a Windows viszont felállt. Mivel már éjfél elmúlt, gondoltuk csak holnap próbáljuk ki, hogy sikerrel jártunk-e, még egy traumát egyikünk sem bírt volna elviselni. Másnap következett az újabb vírus teszt. Mivel a neten a Symantec cég írta le, hogyan kell kiírtani a vírust, gondoltuk lefuttatjuk az ő vírusírtójukat is. Az természetesen talált vírust, és az természetesen már meg sem kérdezte, hogy törölje-e a fájlokat, kitörölt mindent automatikusan. Nem baj, volt egy szép esténk.

Ekkor döntöttem igazi szakember felkérése mellett. Kay kollégám ajánlott egy Egyiptomból Svájcba emigrált fiatalembert, akin még nem volt számítógép, ami kifogott volna. Yanninak hívják, és itt van a boltja a közelben, a Türkheimer strassén. Felkerestük hát Yannit, az Aladin külsejű, mindig vigyorgó számítógépboltost, aki nem ígért semmit, nem játszotta a nagymenőt, megígérte, hogy másnap felhív, és megmondja az ajánlatot. A másnapból 3 nap lett, az ár kedvezményesen 260 CHF (3 munkaóra), vagyis úgy 40000 Ft, de így legalább működni fog. Mindent ki kell törölni a gépből, a Microsoft és az IBM által telepített gyári szoftvereket is beleértve, ugyanis a vírus ezekben is jelen van. Ennyit a támadhatatlan backupról. Az csak arra jó, hogy ne legyen a kezedben külön installáló CD, amit átadhatsz másnak, ezzel is károsítva Bill bácsit. Szóval Yanninak csak angol nyelvű Windowsa van CD-n, azt tudná rátelepíteni a szálkamentesre gyalult gépünkre, kérjük-e. Rendben, kérjük. OK, holnap mehetek érte. Másnap elmentem érte, két perccel korábban érkeztem, így még nem voltak kész, leültettek, kávéval kínáltak, elmagyarázták mit csináltak, mi volt a baj, egyenként megmutatták a tartozékokat amit a laptoptáskában hagytam, adtak ajándékba egy átalakítót a töltőhöz, ami az itteni 3 lyukú konnektorokhoz jó, megköszönték a 260 CHF-omat, majd mosolyogva integettek utánam. A gép azóta hibátlanul működik.

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://qcsi.blog.hu/api/trackback/id/tr38264869

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Döni 2007.12.19. 23:08:46

Szép volt, Yanni!!!
És ismét köszi, Kucsi!
süti beállítások módosítása